Hem > Artiklar > Så här ansöker du om bygglov
Så här ansöker du om bygglov
2025-06-23

Som privatperson kan bygglovsprocessen upplevas komplex, tidskrävande och i vissa fall onödigt kostsam. Med rätt förberedelser och kunskap blir resan från idé till färdigt bygge betydligt smidigare. I den här artikeln går vi igenom bygglovsprocessen steg för steg. Vi förklarar vad ett bygglov är och varför det behövs, hur du ansöker och vad som händer efter beslutet. Vi belyser också vanliga frågor och missförstånd – till exempel om du får börja bygga direkt efter att bygglov beviljats (spoiler: du måste invänta startbesked). Dessutom tittar vi på de nya byggreglerna som införs successivt från 2025 och som bland annat medför förändringar i Boverkets byggregler (BBR och EKS) och Plan- och bygglagen (PBL).
Snabbguide: Vad ändras 2025?
2025 är ett reformår för bygg-Sverige. Både byggreglerna, regelverkets struktur och själva lovsystemet görs om. Här är de viktigaste förändringarna du som privatperson som ansöker om bygglov behöver ha koll på.
1 juli 2025: Nya byggregler från Boverket
De tidigare regelverken BBR (Boverkets byggregler) och EKS (Europeiska konstruktionsregler) tas bort. Istället införs ett nytt, mer uppdelat system med separata föreskrifter för olika kravområden.
Vad innebär det för dig?
- Reglerna blir mer funktionsbaserade (fokus på resultat, inte exakt metod)
- Färre detaljkrav – större frihet, men också större ansvar
- Tydligare koppling till PBL (plan- och bygglagen) och PBF (plan- och byggförordningen)
- Du och dina experter (t.ex. konstruktör och kontrollansvarig) behöver vara extra noga med att läsa vad som faktiskt gälle
Övergångsregler
Har du bygglov som beviljats före 1 juli 2025 gäller gamla regler. Beviljas bygglov efter 1 juli 2025 får du välja vilket regelverk som ska tillämpas – men bara fram till 1 juli 2026.
1 december 2025 (planerat): Ändrad plan- och bygglag (PBL)
Regeringen föreslår en omarbetning av plan- och bygglagen (PBL), bl.a. för att förenkla förståelsen av vad som kräver bygglov eller anmälan.
Vad ändras?
- Alla bestämmelser om lovplikt flyttas till PBL (istället för spridda mellan PBL och PBF (plan- och byggförordningen))
- Nya tydliga definitioner av lovpliktiga åtgärder
- Förtydliganden kring anmälan, dokumentkrav och handläggning
OBS: Detta är ännu inte beslutat i riksdagen (juni 2025), men Boverket förbereder redan vägledning.
Vad du behöver göra?
- Håll dig uppdaterad om vilket regelverk som gäller när du söker
- Fråga kommunen eller kontrollansvarig om du är osäker
- Var extra noggrann med dokumentation och tekniska handlingar efter juli 2025
🔗 Mer information
Se vår kompletta guide över bygglovskrav för en mängd olika typer av byggprojekt
Läs mer om detaljplaner och hur de påverkar ditt byggprojekt
Läs även mer hos Boverket om nya byggregler 2025 samt i PBL Kunskapsbanken
Vad är bygglov?
Först och främst - vad är ett bygglov och varför behövs det?
Bygglov är ett skriftligt tillstånd från kommunen som krävs för många byggprojekt. Det kan handla om allt från nybyggnation av en fastighet till ändring av en fasad eller uppförandet av en större tillbyggnad på tomten. Det är många faktorer som avgör när ett byggprojekt är lovpliktigt, läs här vad som gäller för just ditt byggprojekt. Även andra typer av åtgärder som rivningar eller ändring av marknivåer kan vara lovpliktiga (men då rör det sig om rivnings- respektive marklov och kraven kan se annorlunda ut).
Syftet med ett bygglov är att säkerställa att det du bygger följer gällande detaljplaner, byggregler och hänsyn till omgivningen. Utan bygglov och tillhörande kontroll riskerar man olovligt byggande, vilket kan leda till sanktionsavgifter eller krav på att riva det som byggts felaktigt. Bygglovsprocessen omfattar allt från att utreda lovplikten, färdigställa rätt handlingar och lämna in ansökan till kommunens prövning av ärendet och utfärdande av start- och slutbesked.
Vilka underlag och handlingar ska ingå i en bygglovsansökan?
Det beror på vad som ska byggas och exakt vilka underlag och handlingar som krävs behöver säkerställas i samråd med den aktuella kommunens byggnadsnämnd. Det som står klart är dock att rätt och bra handlingar underlättar godkännandeprocessen och sparar både tid och pengar för dig som bygger. Generellt kan man säga att nedanstående dokument och handlingar är relevanta för många typer av byggprojekt.
Ritningar
- Situationsplan - tydliggör byggnadens placering relativt sin omgivning, dvs. tomtgränser, intilliggande byggnader och andra relevanta detaljer som tillhör fastigheten. Detta är viktigt för att förstå hur omgivningen påverkas och att reglerade avståndskrav är uppfyllda. Det är också ett viktigt underlag för att förstå hur omgivningens estetik förändras, om t.ex. grannars utsikt eller ljusinsläpp påverkas negativt.
- Planritning - tydliggör byggnadens interna planlösning och storlek. Detta inkluderar alltså rummens storlek, hur dörrar är placerade och många andra planlösningsdetaljer.
- Fasadritning - tydliggör byggnadens utvändiga utseende från olika väderstreck. Här framgår alltså yttre detaljer som t.ex. fasadens utformning, fönster, dörrar och tak.
- Sektionsritningar - tydliggör tvärsnitt av byggnaden så att t.ex. bärande konstruktioner och interna dimensioner framgår.
- Konstruktionsritningar - tydliggör hur byggnaden är konstruerad. Detta kan t.ex. handla om mer detaljerade dimensioner för konstruktionssegment, tekniska lösningar eller materialval.
- Markplaneringsritning - tydliggör hur marken behöver justeras i samband med byggnationen. Detta handlar ofta om t.ex. schaktning eller utfyllning av marken under eller omkring den plats där byggnaden ska uppföras.
Övriga handlingar
- Kontrollplan - tydliggör hur byggprojektet ska kontrolleras. Detta är ett krav enligt Plan- och bygglagen (PBL) och vad som ska ingå i kontrollplanen avgörs av vilka risker som är förknippade med det specifika byggprojektet. Generellt ska det t.ex. framgå vem som ska kontrollera (ofta krävs certifiering), vad som ska kontrolleras, hur och när det ska göras samt vad resultatet ska jämföras mot och hur det ska dokumenteras.
- Energiberäkningar - tydliggör byggnadens energiförbrukning och hur energieffektiv den beräknas vara efter färdigställandet.
- Tekniska beskrivningar - ett komplement till konstruktionsritningar som ger mer ingående beskrivningar för t.ex. olika tekniska lösningar, konstruktioner och materialval.
- Bevis om färdigställandeskydd - säkerställer (vid teknisk samråd med kommunen) att projektets färdigställande är "skyddat", dvs. att kostnaderna täcks om byggnaden av någon anledning inte kan färdigställas.
- Redogörelse för avfallshantering - tydliggör hur byggprojektets avfall ska hanteras och bortforslas.
- Ventilationsplan - tydliggör hur byggnadens ventilation ska se ut.
Steg-för-steg genom bygglovsresan
Bygglovsprocessen kan delas in i flera etapper, från initial planering till avslutat projekt med slutbesked. Nedan följer en genomgång av varje steg, anpassat för dig som söker bygglov i Sverige 2025.
1. Förberedelser
Innan du sätter igång är det viktigt att undersöka om det du planerar att bygga överhuvudtaget kräver bygglov. Detaljplanen för området och regler i plan- och bygglagen (PBL) avgör lovplikten. Ett första steg är därför att kontakta Byggnadsnämnden i din kommun för rådgivning. Kommunen kan bekräfta om ditt projekt behöver bygglov och ska ge vägledning i rimlig omfattning.
Under förberedelserna bör du också ta fram nödvändiga ritningar och dokumentation. Hit hör situationsplan, plan- och fasadritningar samt eventuellt tekniska beskrivningar. Det är klokt att vid behov anlita professionell hjälp (t.ex. arkitekt eller konstruktör) så att handlingarna blir korrekta från början, på så sätt undviker du tidskrävande och ibland kostsamma kompletteringar. Redan i planeringsskedet kan det vara bra att utse en kontrollansvarig (KA) – en certifierad person som hjälper till att upprätta kontrollplan och ser till att bygget uppfyller alla krav (mer om kontrollansvarig nedan).
2. Ansökan
Själva ansökan om bygglov lämnas in till Byggnadsnämnden i din kommun, antingen via blankett eller e-tjänst om kommunen erbjuder det. Ansökan måste vara skriftlig och innehålla alla uppgifter och ritningar som behövs för att nämnden ska kunna handlägga ärendet. För att undvika onödiga förseningar är det viktigt att handlingarna är kompletta och tydliga från början. I ansökan ska du vanligtvis ange vem som ska vara kontrollansvarig för projektet. Den kontrollansvarige spelar en central roll i kvalitetssäkring – hen hjälper till med förslag på kontrollplan, ser till att planen följs och att nödvändiga kontroller utförs. Eftersom Byggnadsnämnden formellt utser kontrollansvarig i samband med lovbeslutet behöver uppgiften finnas med redan vid ansökan. När ansökan är inskickad registrerar kommunen den och du får oftast en bekräftelse (mottagningsbevis) som informerar om den fortsatta processen, inklusive tidsfrister för beslut och hur eventuell överklagan går till.
3. Kommunens handläggning
När byggnadsnämnden mottagit en komplett ansökan startar handläggningen. Inledningsvis görs en första granskning där nämnden kontrollerar om åtgärden verkligen kräver bygglov och om ansökan innehåller alla nödvändiga handlingar. Om något saknas eller är bristfälligt kommer de begära komplettering inom en viss tid. Handläggaren prövar sedan ansökan mot gällande regler. Det innebär att man kontrollerar om projektet följer detaljplanen eller områdesbestämmelserna – t.ex. rätt användning av marken, byggnadens placering, höjd och utformning. Även allmänna krav enligt PBL beaktas, såsom att byggnaden ska vara lämplig för sitt ändamål, ha god form- och färgverkan samt vara tillgänglig för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område görs en lämplighetsprövning av platsen för det avsedda bygget. Under handläggningen kan kommunen behöva skicka ärendet på remiss eller ge grannar tillfälle att yttra sig, ifall grannars intressen berörs av det planerade bygget.
Enligt lag ska Byggnadsnämnden fatta beslut inom 10 veckor från det att en komplett ansökan inkommit. Tiden får förlängas en gång med ytterligare 10 veckor om ärendet är komplext, det vill säga totalt max 20 veckor. Om kommunen överskrider tidsfristen utan giltigt skäl har du som sökande rätt till reducerad avgift för bygglovet. I praktiken varierar handläggningstiderna mellan olika kommuner och ärenden, men tidsramen på 10 veckor är en viktig riktlinje att känna till.
4. Beslut
När handläggningen är klar fattar byggnadsnämnden beslut om bygglovet ska beviljas eller avslås. Ett positivt beslut, ett beviljat bygglov, innebär att projektet uppfyller alla krav som prövats (detaljplan, utformningskrav, tekniska egenskapskrav m.m.). Om kraven inte är uppfyllda ska ansökan avslås. Beslutet dokumenteras i ett formellt beslut med motivering.
Vid beviljat bygglov informeras grannar och andra berörda genom att beslutet kungörs i Post- och Inrikes Tidningar. Kommunen skickar också meddelande till sakägare; vissa delges direkt och andra informeras genom kungörelsen. Från kungörelsedatum löper en överklagandetid på tre veckor för dem som delgetts direkt och fyra veckor för övriga. Om ingen överklagar inom den tiden vinner bygglovsbeslutet laga kraft, vilket innebär att det inte längre kan överklagas och står fast. Skulle någon överklaga prövas ärendet vidare av Länsstyrelsen, och i förlängningen Mark- och miljödomstolen, vilket kan fördröja den slutliga processen.
Om bygglov avslås kan du som sökande överklaga beslutet till Länsstyrelsen. Länsstyrelsen kan då antingen gå på kommunens linje och avslå överklagandet, eller ändra beslutet och bevilja lov. I praktiken bör du dock – innan det går så långt – försäkra dig om att förstå skälen till avslag. Ofta kan justeringar av projektet (t.ex. ändrad utformning eller placering) göra att ett avslag kan undvikas genom en ny ansökan.
Observera att ett beviljat bygglov inte gäller för alltid. Enligt PBL upphör lovet att gälla om du inte har påbörjat byggnadsarbetet inom två år och avslutat det inom fem år från det att beslutet vunnit laga kraft. Det är alltså viktigt att påbörja byggandet inom två år, annars förfaller lovet och du måste söka på nytt (med uppdaterade regler och eventuellt ändrade förutsättningar). Tidsfristen för färdigställande (fem år) finns för att projekt inte ska dra ut på tiden hur länge som helst – dock går det i vissa fall att ansöka om förlängning hos Byggnadsnämnden innan lovet förfaller.
5. Tekniskt samråd och startbesked
Efter att bygglovet är beviljat (och oftast vunnit laga kraft) övergår ärendet i nästa fas. Tekniskt samråd är ett möte som Byggnadsnämnden kallar till för mer omfattande projekt. Där deltar du som byggherre, din kontrollansvarige och kommunens handläggare/byggnadsinspektör. Under det tekniska samrådet går man igenom hur arbetet ska organiseras, vilka tekniska handlingar som finns (t.ex. konstruktionsritningar, energiberäkningar) och förslag till kontrollplan. Syftet är att säkerställa att byggprojektet uppfyller alla tekniska krav innan start. Tekniskt samråd krävs i de allra flesta fall där en kontrollansvarig behövs, såvida det inte bedöms uppenbart onödigt av Byggnadsnämnden. I enklare ärenden (små ändringar, komplementbyggnader etc.) kan kommunen besluta att tekniskt samråd inte behövs – då utfärdas startbesked direkt i samband med lovbeslutet eller strax därefter.
Startbesked är det formella klartecknet att byggarbetet får påbörjas. Du får startbesked först när Byggnadsnämnden bedömt att alla förutsättningar är på plats, det vill säga att projektet kan antas uppfylla kraven i PBL och tillhörande byggregler. I startbeskedet fastställer kommunen den slutliga kontrollplanen för projektet. Det är viktigt att notera att även om du fått själva bygglovet beviljat, så får du inte börja bygga förrän du har ett skriftligt startbesked från kommunen. Påbörjas byggnation utan startbesked bryter man mot plan- och bygglagen, vilket kan medföra en byggsanktionsavgift (böter). Dessutom måste du vänta tills bygglovsbeslutet vunnit laga kraft – normalt fyra veckor efter beslutet – innan startbeskedet får utnyttjas. Detta är för att säkerställa att eventuella överklaganden har hanterats innan bygget drar igång.
✔ Beviljat bygglov
✔ Startbesked
✔ Laga kraft
Klart att börja bygga!
Under byggtiden ska projektet följas upp enligt kontrollplanen. Kommunen gör minst ett arbetsplatsbesök under byggnationens gång. Vid detta besök kontrollerar byggnadsinspektören att bygget följer lovet och kontrollplanen; det skrivs protokoll på eventuella avvikelser eller påpekanden. Om problem upptäcks kan nämnden kräva rättelser för att du ska få fortsätta bygga.
6. Slutbesked
När byggprojektet är färdigställt (eller när det närmar sig slut) ska du begära ett slutsamråd om ett tekniskt samråd hölls tidigare under projektet. Slutsamrådet hålls vanligtvis på plats vid bygget och där går man tillsammans igenom att alla moment på kontrollplanen är utförda och att bygget följer lovet och gällande regler. Den kontrollansvarige lämnar ett utlåtande som underlag för slutbeskedet, där hen intygar att kontrollerna är utförda och att eventuella avvikelser åtgärdats. Byggnadsnämnden tar därefter ställning till om de kan utfärda slutbesked.
Slutbeskedet är det dokument som avslutar ärendet och bekräftar att Byggnadsnämnden inte har anledning att ingripa mer. Du får inte börja använda eller flytta in i det du byggt förrän du har fått slutbesked. Att börja använda en byggnad utan slutbesked är ett lagbrott som kan leda till byggsanktionsavgift, precis som vid otillåten byggstart. I de flesta fall får man slutbesked när alla krav enligt kontrollplanen och lovet uppfyllts. Mindre brister behöver inte alltid hindra slutbesked – nämnden kan ge anmärkningar och låta dig åtgärda dessa i efterhand. Om det kvarstår större brister kan kommunen istället utfärda ett interimistiskt slutbesked (tillfälligt slutbesked) som gäller under tiden du åtgärdar bristerna. Först när dessa större brister avhjälpts kan ett slutgiltigt slutbesked ges. I sällsynta fall, om bygget har allvarliga fel som inte går att acceptera, kan nämnden vägra att utfärda slutbesked. Då får byggnaden inte tas i bruk förrän problemen är lösta och ett slutbesked faktiskt beviljas

Viktiga nyheter 2025 – uppdaterade byggregler och lovkrav
Bygglovsprocessen styrs både av lagstiftning (PBL med tillhörande förordning PBF) och av detaljerade byggregler från Boverket. År 2025 sker flera viktiga förändringar som berör dig som ska bygga.
Nya byggregler ersätter BBR och EKS från 1 juli 2025
Boverket har tagit fram ett helt nytt byggregelverk som träder i kraft 1 juli 2025 och ersätter de tidigare Boverkets byggregler (BBR) och konstruktionsregler (EKS). De nya reglerna är uppdelade i flera föreskrifter som vardera täcker olika kravområden, exempelvis bärförmåga, brandskydd, hygien/hälsa/miljö, bullerskydd, tillgänglighet m.m. Uppdelningen följer strukturen i plan- och bygglagen- respektive förordningen (PBL/PBF), vilket ska göra regelverket mer lättöverskådligt. En viktig nyhet är att Boverket går mot mer funktionsbaserade krav med mindre detaljreglering. Det innebär att de nya byggreglerna främst anger vilket resultat som ska uppnås (funktionskrav), men inte exakt hur man ska uppnå det. Till skillnad från tidigare innehåller de nya reglerna få eller inga allmänna råd, vägledande standarder eller exemplifierade lösningar. Tanken är att detta ska stimulera innovation – branschen får större frihet att välja lösningar som uppfyller kraven, istället för att vara låst vid detaljer i BBR.
För den som söker bygglov under övergångsperioden gäller följande. Under ett år från ikraftträdandet (fram till 1 juli 2026) kommer byggherren att kunna välja att antingen tillämpa de nya byggreglerna eller de äldre BBR/EKS i projekt som påbörjas. Detta under förutsättning att bygglovet beslutats efter 1 juli 2025 – om bygglov beviljats före detta datum måste man fortsätta följa de gamla reglerna för det projektet. Övergångsperioden ger alltså lite andrum för pågående projekt, men från mitten av 2026 förväntas de nya reglerna vara fullt ut genomslagna. Sammanfattningsvis innebär de nya byggreglerna en modernisering: regelverket blir uppdelat på flera författningar, enklare att navigera och mindre detaljstyrt. Som byggherre behöver du och dina experter (t.ex. konstruktörer) sätta er in i de nya föreskrifterna, men Boverket erbjuder vägledningar och webbutbildningar för att underlätta omställningen. Håll även utkik efter att Boverkets byggregler (BBR) successivt upphävs i takt med att motsvarande nya regler träder i kraft – exempelvis trädde föreskrifter om aktsamhet i kraft redan 1 januari 2025 och ersatte vissa delar av BBR.
Ändringar i lovkrav enligt plan- och bygglagen (december 2025)
Förutom byggreglerna pågår även en reform av själva lovsystemet i lagstiftningen. Regeringen har i maj 2025 lagt fram en proposition med förslag på omfattande ändringar i plan- och bygglagen (PBL), planerade att träda i kraft 1 december 2025. Dessa ändringar fokuserar framför allt på reglerna kring bygglov och anmälan. Syftet är att förenkla och förtydliga lovsystemet, så att det blir lättare att förstå vad som kräver lov och vad som är undantaget. Bland annat föreslås alla bestämmelser om lovplikt samlas direkt i PBL (istället för att vara uppdelade mellan PBL och PBF idag). Det innebär att definitionerna av vilka byggåtgärder som kräver bygglov respektive anmälan kan komma att ändras och tydliggöras. Ändringarna berör även handläggning och prövning av lovärenden – exempelvis kan det bli justeringar i hur vissa ärenden ska hanteras eller vilka tidsfrister och avgiftsregler som gäller.
I skrivande stund (juni 2025) är detta fortfarande ett förslag som väntar på riksdagens beslut, men mycket talar för att det kommer att klubbas igenom under hösten 2025. Boverket har redan fått i uppdrag att förbereda vägledning kring de nya reglerna, som kommer publiceras i PBL kunskapsbanken i samband med att lagändringarna träder i kraft. För dig som privatperson innebär detta att bygglovsprocessen framöver kan bli något annorlunda strukturerad – men målet är att den ska bli mer lättbegriplig. Håll dig uppdaterad via Boverkets webbplats och din kommun när 2025 närmar sig sitt slut, så att du är medveten om de eventuella nya kraven om du planerar ett projekt då.
Byggstart utan startbesked – en dyr genväg
Många tror att bygglovet är det enda man behöver – men det är först när du har fått startbesked som du får sätta igång bygget. Att hoppa över det steget kan bli ett kostsamt misstag.
Det här får du inte göra utan startbesked:
- Börja schakta, gräva eller gjuta grund
- Påbörja rivning
- Resa byggnadsdelar, väggar eller tak
OBS: Startbesked krävs även om du fått ett positivt bygglov och överklagandetiden har gått ut.
Vad händer om du börjar ändå?
Du bryter då mot plan- och bygglagen och kan få betala en så kallad byggsanktionsavgift.
Vanliga konsekvenser:
- Avgift på 10 000–50 000 kr eller mer, beroende på åtgärdens omfattning
- Kommunen kan kräva att du stoppar bygget omedelbart
- I vissa fall: krav på rättelse eller rivning av det som byggts
Vad krävs för att få startbesked?
- Att alla tekniska handlingar är inlämnade (t.ex. konstruktionsritningar, energiberäkningar)
- Ett beviljat bygglov
- Att en kontrollplan har godkänts (fastställs i praktiken i samband med utgivet startbesked)
- Att ett tekniskt samråd har hållits (om åtgärden kräver det)
Kommunen prövar om det du planerar uppfyller kraven i PBL och tillhörande byggregler.
Tips för att undvika vanliga fel
Att navigera bygglovsprocessen kan vara utmanande. Här är några praktiska tips för att slippa de vanligaste fallgroparna.
- Ta reda på reglerna tidigt: Börja med att kolla upp om ditt projekt kräver bygglov eller anmälan. Kommunens bygglovshandläggare kan ge vägledning, och på Boverkets webbsida finns vanliga åtgärder och deras lovplikt beskrivna. Genom att ha koll från start slipper du lägga tid och pengar på fel typ av ansökan eller – ännu värre – bygga något som sedan måste ändras eller rivas.
- Planera och projektera noga: Se till att ha ordning på alla ritningar och dokument innan du lämnar in ansökan. En komplett och korrekt ansökan går snabbare att handlägga. Använd kommunens checklistor och exempelritningar om sådana finns, så minskar risken att något saknas.
- Anlita rätt kompetens: Överväg att ta hjälp av experter vid behov – arkitekt, konstruktör, energikonsult m.fl. En kontrollansvarig bör kopplas in tidigt i processen och kan ofta guida dig i tekniska krav och kontroller. Välj en KA som har erfarenhet av projekt i den kommun där du bygger och av liknande typ av byggnation.
- Kommunicera med grannarna: Om ditt bygge kan påverka grannarna (skymd sikt, insyn, buller under byggtiden etc.), prata med dem i förväg. Även om kommunen sköter den formella grannhöran kan det skapa goodwill att du informerat och kanske justerat planer utifrån rimliga synpunkter. Det kan minska risken för överklaganden.
- Håll dig till planen och kontrollplanen: När bygget är igång, följ beviljade ritningar och den fastställda kontrollplanen noga. Ändringar i utförandet kan kräva nytt lov eller åtminstone en ändring som kommunen måste godkänna. Dokumentera alla kontroller och besiktningar under projektet tillsammans med din KA. Detta underlättar vid slutsamrådet och slutbeskedet.
- Bygg inte utan startbesked: Det tål att upprepas – invänta alltid startbesked innan du sätter igång. Känner du dig osäker på om du fått alla klartecken, kontakta din handläggare. Det är bättre att ta en extra vecka på sig än att riskera ett svartbygge med dryga böter.
- Respektera tidsfristerna: När du fått bygglov, planera projektet så att byggstart sker inom två år. Ha även femårsgränsen i åtanke för färdigställandet. Om du ser att tiden börjar rinna ut, ansök om förlängning i god tid. Byggnadsnämnden kan i vissa fall ge något år extra, men bara om ansökan kommer in innan lovet förfaller.
- Håll dig informerad om nya regler: Byggregler och lagar uppdateras med jämna mellanrum. Under 2025 sker stora förändringar (nya BBR/EKS och PBL-ändringar). Håll utkik på Boverkets hemsida och i nyhetsbrev för att säkerställa att du följer den senaste vägledningen. Din kommun kan också erbjuda information eller seminarier om regeländringar. Att ha uppdaterad kunskap minskar risken för fel i ansökan eller under byggprocessen.
Genom att följa dessa tips och råd står du väl rustad för en smidig bygglovsresa. Kom ihåg att planering och kommunikation är A och O – både med myndigheter, fackfolk och berörda grannar. Med ett beviljat bygglov, ett ordentligt startbesked och slutligen ett slutbesked i hand kan du tryggt njuta av ditt nya byggprojekt, i vetskap om att allt gått rätt till enligt konstens och lagens alla regler.
💡 Begrepp att ha koll på – en ordlista för bygglovsresan
Bygglovsvärlden är full av fackuttryck som kan kännas krångliga om du inte är van. Här är en överskådlig guide till begreppen du stöter på – från planering till färdigt bygge.
Byggherre - Den som låter utföra byggprojektet – ofta fastighetsägaren. Byggherren har det fulla ansvaret för att bygget följer alla lagar och regler.
Bygglov - Ett tillstånd från kommunen att få bygga, riva eller ändra en byggnad. Prövas mot detaljplan, lagar och utformningskrav.
Byggnadsnämnd - Det kommunala organ som hanterar ärenden reglerade i PBL (t.ex. bygglov). Alla kommuner har en byggnadsnämnd men namnet kan variera något.
Startbesked - Tillståndet att faktiskt börja bygga – ges av kommunen när tekniska handlingar godkänts. Krävs utöver bygglovet.
Slutbesked - Kommunens slutliga godkännande av bygget. Krävs innan byggnaden får tas i bruk.
Kontrollansvarig (KA) - En certifierad person som hjälper till att säkerställa att bygget uppfyller reglerna. Krävs i de flesta bygglovspliktiga projekt.
Detaljplan - En juridiskt bindande karta och text som styr vad som får byggas inom ett visst område – exempelvis max höjd, placering och användning.
Planbesked - Besked från kommunen om en detaljplan kan tas fram eller ändras, t.ex. om du vill bygga där detaljplan saknas eller inte tillåter det du önskar.
Anmälan - En förenklad form av tillstånd för vissa åtgärder, som att installera en eldstad eller bygga ett attefallshus.
Kontrollplan - En checklista för vilka kontroller som ska göras under bygget – tas fram med hjälp av KA och fastställs av kommunen.
Tekniskt samråd - Möte mellan byggherre, kontrollansvarig och kommunens handläggare där man går igenom hur bygget ska genomföras.
Grannhörande - När grannar får möjlighet att yttra sig över det du planerar att bygga – t.ex. om det påverkar insyn eller skuggning.
Remiss - Kommunen kan be andra myndigheter (t.ex. räddningstjänst, miljökontor) tycka till i ditt ärende innan beslut fattas.
Kungörelse - Ett offentligt meddelande – bygglovsbeslutet publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och informerar berörda om deras rätt att överklaga.
Laga kraft - När en tidsfrist (vanligen 3–4 veckor) passerat utan överklagan och beslutet inte längre kan ändras – först då är bygglovet definitivt.
Överklagan - Om du eller en berörd granne är missnöjd med ett beslut kan det överklagas till Länsstyrelsen.
Interimistiskt slutbesked - Ett tillfälligt godkännande som kan ges om småsaker återstår innan slutligt slutbesked utfärdas.
Byggsanktionsavgift - En avgift du kan få betala om du t.ex. bygger utan startbesked eller avviker från det som är godkänt.
PBL (Plan- och bygglagen) - Den lag som styr planering av mark och vatten samt bygglovsregler i Sverige.
BBR / EKS - Tidigare gällande byggregler från Boverket. Ersätts 2025 av ett nytt regelverk med mer funktionsbaserade föreskrifter.
FAQ - Vanliga frågor om bygglovsansökan
Bygglovsprocessen omges av många regler, vilket gör att missförstånd lätt kan uppstå. Här reder vi ut några vanliga frågor.
Kan man börja bygga direkt efter att bygglovet beviljats?
Nej, du måste invänta startbesked. Ett av de vanligaste misstagen är att tro att ett beviljat bygglov automatiskt innebär att man kan sätta spaden i marken. I verkligheten krävs enligt lag (PBL 10 kap 3 §) ett startbesked från Byggnadsnämnden innan byggstart. Bygglovet är alltså bara själva tillståndet – startbeskedet är kommunens godkännande av de tekniska förutsättningarna. För att få startbesked måste du ha lämnat in alla tekniska handlingar och en kontrollplan som kommunen godkänner, oftast genom ett tekniskt samråd. Dessutom måste beslutet om bygglov ha vunnit laga kraft (d.v.s. överklagandetiden ska ha löpt ut) innan byggandet påbörjas. Om du påbörjar byggprojektet utan giltigt startbesked bryter du mot PBL och riskerar en byggsanktionsavgift. Kort sagt: vänta in startbeskedet – det både skyddar dig juridiskt och säkerställer att alla krav är uppfyllda innan bygget drar igång.
Kan man ansöka om bygglov i efterhand?
Ja, det går att ansöka om bygglov i efterhand för en byggnation som färdigställts utan ett beviljat bygglov. Att få byggnaden beviljad och lovlig är viktigt för att minska risken för oförutsedda problem och kostnader. I värsta fall kan byggnaden tvingas rivas. Du kan också få problem med försökringsbolag som inte ersätter skador på olovligt uppförda byggnationer. Beviljade och lovliga byggnationer bidrar även till ett ökat värde på fastigheten och underlättar framtida försöljning.
Generellt gäller att en ansökan i efterhand behandlas som en vanlig bygglovsansökan. Processen ser likadan ut och samma krav föreligger. Även fast byggnaden är färdigställd finns det alltså risk för avslag och att byggnaden måste rivas eller ändras för att uppfylla gällande krav och regler. Det är också vanligt att en sanktionsavgift tas ut för olovligt byggande (även om den alltså beviljas i efterhand). Hur stort beloppet är varierar men ska stå i proprtion till hur stor överträdelsen är.
Varför behöver man en kontrollansvarig?
En kontrollansvarig (KA) är en person certifierad enligt PBL som ska medverka i byggprocessen för att säkerställa att alla bygglagstiftningens krav uppfylls. Många privatpersoner undrar om det verkligen är nödvändigt att anlita en kontrollansvarig, särskilt för mindre projekt. Svaret är att i de flesta bygglovspliktiga projekt (nybyggnad, större tillbyggnad etc.) kräver lagen att en kontrollansvarig utses. Denne hjälper dig att ta fram ett förslag till kontrollplan, ser till att kontroller enligt planen utförs under bygget och dokumenterar att allt följer reglerna. Kontrollansvarig fungerar som en länk mellan dig (byggherren) och kommunen – hen ska närvara vid tekniskt samråd och slutsamråd, göra egna besök på byggarbetsplatsen och slutligen avge ett utlåtande inför slutbeskedet. Tänk på att kontrollansvarig måste vara certifierad och ha erfarenhet av liknande projekt. Du föreslår själv en person i din ansökan, men Byggnadsnämnden fastställer valet formellt i lovbeslutet. Att försöka genomföra ett omfattande bygge utan kontrollansvarig är inte tillåtet och skulle leda till avslag på ansökan eller stopp i processen. För mindre åtgärder, som vissa attefallshus eller inre ombyggnader, kan kravet på KA vara undantaget – hör med kommunen om du är osäker på om ditt projekt kräver kontrollansvarig. Sammanfattningsvis är kontrollansvarigs roll att vara en kunnig rådgivare och kontrollperson som hjälper dig göra rätt och som intygar för kommunen att bygget sköts enligt alla regler.
Hur länge gäller ett bygglov?
Ett bygglov är inte giltigt under obegränsad tid. Själva bygglovet har en giltighetstid på 5 år men det finns andra viktiga tidpunkter att känna till. Från det datum då bygglovsbeslutet vinner laga kraft (d.v.s. inte längre kan överklagas) har du två år på dig att påbörja byggnadsarbetet, annars upphör lovet att gälla. Dessutom ska projektet vara färdigställt inom fem år från laga kraft, annars förfaller lovet i sin helhet. Dessa tidsgränser finns inskrivna i plan- och bygglagen och är viktiga att hålla reda på. Sammanfattningsvis: håll koll på datumen – två år till byggstart, fem år till färdigställande – för att inte stå där med ett utgånget bygglov mitt i projektet.
Kan man förlänga ett bygglov?
Normalt sett kan du inte föränga ett giltigt bygglov som antingen har gått ut eller håller på att gå ut. Då behöver du istället ansöka om ett nytt bygglov för samma åtgärd. Det är därför viktigt att hålla koll på bygglovets giltighetstid och planera projektet noga så att det hinner bli klart i tid. Giltighetstiden för ett bygglov är fem år till färdigställande och två år till påbörjad byggnation.
Tidsbegränsade bygglov (dvs. bygglov för åtgräder som uppförs för en begränsad tid) kan däremot förlängas, men man behöver då ansöka om förlängning innan den ursprungliga tiden löper ut.
Källor
Informationen i denna guide är faktagranskad och huvudsakligen baserad på uppdaterade källor från Boverket och gällande lagstiftning (PBL). För mer detaljer, se Boverkets PBL kunskapsbank och Plan- och bygglagen (2010:900) med senaste ändringar.